En zij bekeerden zich niet – Openbaring – Bijbel – Nieuwe Testament

16 augustus, 2023

Bijbelboeken: Openbaring van Johannes

Bijbel – Nieuw Testament

‘En zij bekeerden zich niet!’

Openbaring

Inleiding

Bovenstaande woorden komen we vier keer vermeld in het boek Openbaring, dat geeft de belangrijkheid daarvan wel aan (Op.9:20, 21; 16:9, 11). Maar het geeft niet alleen de belangrijkheid van de tekst aan maar ook de hardnekkigheid waarmee de mens reageert op de rampen die in die tijd zullen plaatsvinden. De reacties van de ramp die zich in deze tijd manifesteert zijn niet veel anders. Je zou denken dat door de gebeurtenissen in verband met het Corona-virus, de oorlog in Oekraïne, de opwarming van de aarde, de mensen wel zullen gaan nadenken over de onzekerheid van het menselijke bestaan. Men denkt alles in de hand te hebben, en de problemen door menselijk (wetenschappelijk) ingrijpen wel weer onder controle te krijgen. Decennialang zijn we aan een steeds groter wordende voorspoed gewend geraakt, het moest steeds meer en steeds beter en een vermindering van die voorspoed werd niet getolereerd, dan stond men onmiddellijk op de barricaden. We zijn nog maar aan het begin van allerlei rampen die op veel plaatsen, continenten en landen zullen plaatsvinden. De wereldeconomie is door één virus knarsetandend tot staan gebracht en we moeten maar afwachten wat dat in de nabije toekomst zal brengen. Er worden met miljarden euro’s gegooid, maar die rekening zal later betaald moeten worden.

‘Beveel de rijken in deze tegenwoordige eeuw niet hoogmoedig te zijn, en hun hoop niet gevestigd te hebben op de onzekerheid van de rijkdom, maar op God’ (1Tim.6:17)

Ik weet niet wat de huidige futurologen van deze gebeurtenissen denken en hoe ze deze ineen toekomstig kader kunnen plaatsen. Toekomstonderzoek of futurologie is de wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoeken van de toekomst en vormt daarmee het tegenovergestelde van geschiedenis. Een ‘wetenschap’ die zich bezighoudt met het onderzoeken van de toekomst, een toekomst waarover men niets met zekerheid kan zeggen. Dat klinkt behoorlijk paradoxaal! Die ‘wetenschap’ is alleen maar gebaseerd op hypotheses. Toekomst voorspellen is als het kijken in een glazen bol, je kunt er alles in zien. Dus, u begrijpt, ik kan met die ‘wetenschap’ niet zoveel.

Als evangelisch christen baseer ik mijn toekomstvisie uiteraard op de Bijbel en op God de Schepper, Die van het begin ook het einde verkondigt (Jes.46:10; 45:11). Ik begrijp dat de hedendaagse seculiere mens dat belachelijk vindt, maar tot op heden is de Bijbelse toekomstvisie nog altijd de juiste gebleken. En wat zegt de Bijbel dan over de toekomst? Wel die toekomst heeft twee kanten en het hangt er volledig vanaf aan welke kant u staat. Ik bedoel, bent u net als ik een gelovige, of een ongelovige? Want wie je bent bepaald je toekomst! God zegt aan de gelovige, dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die hen te wachten staat (Rom.8:18). Voor de ongelovige is er geen hoop, want ze zijn zonder God in deze wereld en zullen dat ook zijn in het hiernamaals. Vandaar de oproep van God om je te bekeren, want Hij wil niet dat er iemand verloren gaat (2Petr.3:9). Hij wil elk mens hoop geven op een grootse toekomst. En wat zegt de Bijbel, Gods Woord, dan wel over de toekomst?

‘En er zullen tekenen zijn aan zon, maan en sterren, en op de aarde benauwdheid onder de volken, in radeloosheid door het bruisen van zee en watergolven, terwijl mensen het besterven van bangheid en verwachting van de dingen die over het aardrijk komen, want de krachten van de hemelen zullen wankelen’  (Luk.21:25-26)

Voor het antwoord op die vraag wil ik daarvoor één van de vele Bijbelgedeelten die betrekking hebben over het toekomstig gebeuren, aan u voorleggen de zogenaamde ‘rede over de laatste dingen’ door Jezus Christus aan zijn discipelen gegeven, en gaf als antwoord op hun vragen die de toekomst betroffen:

‘Toen Hij nu op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen afzonderlijk naar Hem toe en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn en wat is het teken van uw komst en van de voleinding van de eeuw? En Jezus antwoordde en zei tot hen: u uit dat niemand u misleidt. Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden. En u zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; let op, wordt niet verschrikt, want dit alles moet gebeuren, maar het is nog niet het einde: want volk zal tegen volk opstaan, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen hongersnoden en aardbevingen zijn in verschillende plaatsen. Dit alles is echter het begin van de weeën’ (Mat.24:3:8).

Het is niet mijn bedoeling dit Bijbelgedeelte uitvoerig te behandelen of uit te leggen, maar ik vermeld ze om de lezer duidelijk te maken dat de mensheid naarmate het einde nadert geen vredige, voorspoedige toekomst voorgespiegeld wordt, eerder het tegendeel. De Tweede Wereldoorlog, ‘de oorlog die alles oorlogen zou beëindigen’ is helaas een farce gebleken. Na de Eerste en Tweede Wereldoorlog heeft het zogenaamde vooruitgangsgeloof een behoorlijke knauw gekregen. Vooruitgangsgeloof is de opvatting, gedachte of wens dat aan de menselijke samenleving, de wereld, of de werkelijkheid als zodanig een proces ten grondslag ligt dat zich door de tijd heen ontwikkelt naar hogere stadia van volmaaktheid. Maar wees eens eerlijk en kijk eens om u heen, oorlogen, geruchten van oorlogen, hongersnoden en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Dat is heel wat anders wat de hedendaagse futurologen en politici u voorhouden, toch?

‘En de vierde (engel) goot zijn schaal uit op de zon, en haar werd gegeven de mensen met vuur te verbranden; en de mensen werden verbrand door grote hitte en zij lasterden de naam van God, die de macht over deze plagen had, en zij bekeerden zich niet om Hem heerlijkheid te geven. En de vijfde (engel) goot zijn schaal uit op de troon van het beest, en zijn koninkrijk werd verduisterd; en zij kauwden hun tongen van pijn en lasterden de God van de hemel vanwege hun pijnen en vanwege hun zweren, en zij bekeerden zich niet van hun werken (Openbaring 16:8-11)

 En ze bekeerden zich niet! Persoonlijk zie ik de Corona-crisis al één van de vele ‘kloppen op de deur’ van rampen, die een signaal en een oproep voor de mensen zijn om zich tot God te bekeren. De toekomstige oordelen die in het boek Openbaring vermeld zijn zullen in heftigheid vele malen die van de Corona-crisis overtreffen. Om bang van te worden toch? Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn dat de mensen zich niet tot God bekeren, zelfs tegenovergesteld ‘ze lasterden God’? De mensen geloven niet aan God, maar als toch iemand de schuld moet hebben dan is God het wel! Op zijn minst is dat een eigenaardige reactie te noemen. Maar waarom bekeren ze zich dan niet? Ik denk dat, hier in West-Europa, God zover uit beeld is geraakt de laatste decennia dat de hedendaagse mens van Hem vervreemd is. We zijn in, wat we zouden kunnen noemen, een Godsverduistering geraakt. Men noemt dat ook wel ‘secularisatie’. Secularisatie is een proces waarbij het maatschappelijk leven zich steeds meer gescheiden ontwikkelt van de kerk en het geloof, en waarbij de godsdienst aan betekenis inboet ten gunste van rationeel denken en economische en hedonistische motieven. En dit proces is al enkele decennia bezig. De effecten daarvan zien we in leegstaande kerken en sterk verminderde kerkgang. Omdat ‘kerk’ en ‘God’ in het denken van de mens hetzelfde betekent ligt de conclusie voor de hand dat ze niets meer met God hebben.

‘Met voorbijzien dan van de tijden der onwetendheid beveelt God nu aan de mensen, dat zij zich allen overal moeten bekeren, omdat Hij een dag heeft bepaald, waarop Hij het aardrijk in gerechtigheid zal oordelen door een man die Hij daartoe heeft bestemd, waarvan Hij aan allen zekerheid heeft gegeven door Hem uit de doden op te wekken’  (Hand.17:30-31)

 Wat is bekering en waarom zou ik mij moeten bekeren? Aan het begin van dit artikel is een tekst uit het boek Jesaja aangehaald dat zegt dat God van het begin ook het einde verkondigd. Het begin is de schepping beschreven in het boek Genesis, het einde is de beschrijving van nieuwe hemel en aarde, en is beschreven in het boek Openbaring. Daartussen vinden we wijze waarop God met deze wereld en zijn bewoners geschiedenis heeft geschreven. De mensheid heeft er niet veel van terecht gebracht, getuige de vele door de mens in de hand gewerkte rampen, oordelen en uitputting van de aarde; de schepping zucht en is in barensnood (Rom.8:22). Daarbij gerekend nog de zondige daden die tegens Gods normen, vermeld in de Bijbel, gedaan zijn. Alle mensen hebben gezondigd en staan schuldig ten opzichte van God, Die te rein van ogen is om het kwaad te aanschouwen. De geschiedenis met deze wereld loopt op zijn einde zal geoordeeld worden. Daar God niet wil dat mensen verloren gaan maar dat allen tot bekering komen heeft Hij zijn Zoon gezonden als offer voor de zonden, waardoor de weg naar God weer openligt. Wat u moet doen? U bekeren en geloven in Jezus Christus als uw persoonlijke Middelaar en Heiland. ‘Paulus heeft verkondigd dat allen berouw moesten hebben en zich tot God moesten bekeren en werken doen, de bekering waardig’. Paulus verkondigde de bekering tot God en het geloof in onze Heer Jezus (Hand.20:21; 26:20).

‘En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, om niet. De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen’ (Op.22:17, 21).

____________________________________________________________________________________________