'In hoofdzaken eenheid, in bijzaken verdraagzaamheid en in alles de liefde'
En dit niet alleen, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, omdat wij weten dat de verdrukking volharding teweegbrengt, en de volharding ondervinding en de ondervinding hoop.
Gelooft Ouweneel nog wel in de Opname, die gedachte kwam bij mij op na het zien van zijn vragenbeantwoording op YouTube, Aflevering 159: Kunnen we de opname van de gemeente spoedig verwachten? In de reeks van Groeien in Geloof. Daarin verwees hij naar zijn boek ‘De toekomst van God’ deel 10 in de 12-delige evangelische dogmatische reeks. Ik heb dat boek niet in mijn bezit, vandaar mijn vraag of u mij een antwoord op die vraag kunt geven?
Antwoord
In het hierboven vermeld boek, dat de meeste gelovigen trouwens niet zullen bezitten of lezen vanwege de complexiteit ervan, vermeld Ouweneel heel kort, ik citeer: ‘dat hij ook ruimte geeft aan posttrib en PRL, om vervolgens pretrib, posttrib en PRL naast elkaar te laten staan’, tot zover het citaat. (PRL staat voor een partial rapture – ‘gedeeltelijke opname’ van de gemeente.) Dat wil zeggen: de idee dat alleen het getrouwe gedeelte van de Gemeente wordt opgenomen, en dat de ontrouwen door de grote verdrukking c.q. de ‘toorn’ van God (de ‘dag des Heren’) zouden moeten heengaan.
Verder kunnen we in dat boek nog het volgende lezen (blz.399), ik citeer: “Op pre-trib standpunt raken we hier in een eigenaardige spagaat: zou het genoemde joodse overblijfsel als deel van het lichaam van Christus bij de ‘opname’ mee naar de hemel gaan, en zou er dan is Israël een nieuw overblijfsel moeten ontstaan? Of, zoals de messiasbelijdende jood David Stern het heeft verwoord: Moeten de messiasbelijdende joden soms kiezen of zij mét (de rest van) de Gemeente worden ‘opgenomen’ vóór de grote verdrukking, óf solidair met (de rest van) Israël door de grote verdrukking gaan?”
De strenge vorm van het dispensationalisme leert dat het eerste wat staat te gebeuren de opname van de Gemeente is, dan de terugkeer van Israël naar het land, de oprichting van de staat Israël, de verovering van oud-Jeruzalem en de vorming van een gelovig (messiasbelijdend) overblijfsel in Israël. Al deze zaken zijn al gebeurd en de opname is nog niet geweest, dus deze visie is niet houdbaar.
Nu ik dit schrijf besef ik dat mijn antwoord voor veel lezers veel te moeilijk kan zijn door de vermelding van al die begrippen. Maar ja, het is ook niet gemakkelijk! Dus ik ga mijn antwoord inkorten door de vraag: ‘Gelooft Ouweneel nog in de opname?’ te beantwoorden met: ‘Ja, Ouweneel gelooft nog wel in de opname maar denkt dat het tijdstip daarvan samenvalt met de parousia, de zichtbare wederkomst van Christus op de Olijfberg. Vlak daarvoor wordt de Gemeente opgenomen om dan met Christus naar deze aarde terug te keren.
Ik hoop trouwens dat ik zelf goed begrepen heb wat Ouweneel bedoeld. Ook zou het goed zijn om de verwarring die hierover is ontstaan te kortsluiten doordat Ouweneel over dit onderwerp een artikel en/of een boekje zou publiceren. Want ook ikzelf blijf met veel vraagtekens zitten doordat een degelijke systematische uitwerking eenvoudigweg ontbreekt.