Serie: Het koninkrijk der hemelen – Deel 5 – Schat en Parel – Mat.13:44-45

27 april, 2025

Serie: Het Koninkrijk der Hemelen

Deel 5 – Mattheüs 13:44-45

Schat in de akker – Parel van grote waarde

Het Koninkrijk der Hemelen in Zeven Gelijkenissen

Inleiding

Dit zijn de twee kleinste van de zeven gelijkenissen in de reeks het koninkrijk der hemelen, maar de moeilijkste om te weten te komen wat ermee bedoeld wordt. De meningen zijn hierover verdeeld, dus daarom geef ik twee verschillende visies weer, zodat u zelf een keuze kunt maken.

Een schat in de akker

“Het koninkrijk der hemelen is gelijk aan een schat, in de akker verborgen, die een mens vond en verborg; en vanwege zijn blijdschap daarover gaat hij heen en verkoop alles wat hij heeft, en koop die akker.” (13:44)

Verklaringen

Om een goede verklaring van de deze gelijkenis te kunnen geven is het bepalend wie die ‘mens’ is die hier wordt ingebracht.

1 A. Eerste verklaring

Om de onschatbare waarde van het koninkrijk der hemelen en het deel uitmaken van dat koninkrijk te onderwijzen, beschreef Jezus het als een schat die verborgen lag in een akker. De man die de schat vond, was een dagloner die de schat in bezit kon krijgen door zijn baan op te zeggen en vervolgens terug te keren om zijn vondst op te halen. Volgens de rabbijnse wet was de schat van de eigenaar als een arbeider die een begraven schat vond in de akker van iemand anders en deze eruit haalde. In dit verhaal lette de arbeider er goed op om de schat er niet uit te halen. Om deze schat te verkrijgen, die de waarde van al zijn bezittingen verre overtrof, moest hij alles verkopen om het veld te kunnen kopen. Hij deed dit met vreugde. De man ontdekte de schat per ongeluk in het veld, maar wist de waarde ervan toen hij hem vond. Sommigen hebben zich afgevraagd wat de moraal is van het verkrijgen van een schat op deze manier, maar Jezus gaf geen morele les. Hij toonde slechts de waarde van deze schat, die elke opoffering en toewijding waard is. Het koninkrijk der hemelen is waardevoller dan al het andere dat we kunnen bezitten, en een mens moet bereid zijn alles op te geven om het te verkrijgen.

Opmerking: Wat de interpretatie betreft dat deze parel Jezus en zijn verlossing is, zijn dezelfde bezwaren van toepassing als op de vorige gelijkenis. De zondaar vindt Christus niet; Christus vindt de zondaar. Geen enkele zondaar kan zijn verlossing betalen, ook al verkoopt hij al wat hij bezit.

1 B. Tweede verklaring

De schat is het volk Israël (Ex.19:5; Ps.135:4). Dat volk werd in de wereld geplaatst om God eer te brengen, maar het faalde. Het werd een verborgen volk, een schat die niet geïnvesteerd werd om dividenden voor God op te brengen. Jezus Christus gaf alles wat Hij had om de hele wereld te kopen en zo het volk te redden (Joh.11:51). Aan het kruis stierf Jezus voor de hele wereld; maar op een bijzondere manier stierf Hij voor Israël (Jes.53:8). Het volk leed onder het oordeel en de schijnbare vernietiging, maar in Gods ogen is het ‘verborgen’ en zal het in heerlijkheid weer geopenbaard worden. Er is dan een toekomst voor Israël. Politiek gezien werd het volk herboren op 14 mei 1948. Maar geestelijk is het volk verre van wat het zou moeten zijn. God ziet Israël als zijn schat en op een dag zal Hij het vestigen in zijn glorieuze koninkrijk.

Opmerking: Deze uitleg sluit het best aan bij de idee die we vanaf het begin af hebben aangehouden, namelijk dat het koninklijk der hemelen een beeld is van het christendom, of de zichtbare kerk.

De parel van grote waarde

“Het koninkrijk der hemelen is eveneens gelijk aan een koopman die mooie parels zocht; toen hij nu een zeer kostbare parel gevonden had, ging hij weg en verkocht alles wat hij had en kocht die.” (13:45)

2 A. Eerste verklaring

In de vorige gelijkenis beschreef Jezus een man die op een schat stuitte. In deze gelijkenis beeldde Jezus een rijke parelhandelaar uit. Parels waren vooral in het Nabije Oosten zeer waardevol. Een parel van grote waarde kon deze koopman duidelijk levenslang op de been houden. Met zijn kennis van parels zocht deze koopman ijverig naar een parel van zeer grote waarde. Toen hij die vond, verkocht hij alles wat hij bezat om hem te kopen. Sommigen zullen het koninkrijk ontdekken (13:44); anderen zoeken er ijverig naar en verkrijgen het uiteindelijk. In beide gevallen erkenden de mannen de waarde van wat ze hadden gevonden en investeerden ze er gewillig alles in om het te verkrijgen. Het koninkrijk der hemelen is zo waardevol dat het een totale investering (radicaal discipelschap) vereist van degenen die het vinden.

Opmerking: Op de interpretatie dat deze parel Jezus en zijn verlossing is, zijn dezelfde bezwaren van toepassing als op de vorige gelijkenis. De zondaar vindt Christus niet; Christus vindt de zondaar. Geen enkele zondaar kan zijn verlossing betalen, ook al verkoopt hij al wat hij bezit.

2 B. Tweede verklaring

De parel staat symbool voor de kerk of Gemeente. De Bijbel maakt onderscheid tussen Joden, heidenen en gelovigen (1Kor.10:32). Tegenwoordig bestaat de Gemeente, het lichaam van Christus, uit gelovige Joden en heidenen (Ef.2:1 e.v.). In tegenstelling tot de meeste andere edelstenen is de parel een eenheid – hij kan niet geslepen worden zoals een diamant of smaragd. De Gemeente is een eenheid (Ef.4:4-6), ook al is de belijdende kerk op aarde verdeeld. Net als een parel is de Gemeente het product van lijden. Christus stierf voor de Gemeente (Ef.5:25) en zijn lijden aan het kruis maakte haar geboorte mogelijk. Een parel groeit geleidelijk, en de Gemeente groeit geleidelijk naarmate de Geest zondaars overtuigt en tot bekering leidt. Niemand kan het ontstaan ​​van de parel zien, want die zit verborgen in de schelp van de oester onder het water. Niemand kan de groei van Gods Gemeente in de wereld zien. De Gemeente bevindt zich vandaag onder de volken (wateren in de Bijbel staan ​​voor volken, (Dan.7:1-3; Op.13:1, 17:15) en zal op een dag in Zijn heerlijkheid geopenbaard worden.

Opmerkingen: Deze en de vorige uitleg sluit het best aan bij de idee die we vanaf het begin af hebben aangehouden, namelijk dat het koninklijk der hemelen een beeld is van het christendom, of de zichtbare kerk. Ik zie geen reden waarom het hier anders zou zijn en hoe een zondaar Christus vindt. Over dat onderwerp zijn er toch voldoende voorbeelden voorhanden.

Mijn voorkeur

Gelet op het geheel van de zeven gelijkenissen in Mattheüs 13 gaat mijn voorkeur uit naar de uitleg van 1 B. en 2 B. ook gelet op de volgende en laatste gelijkenis, het vis- of sleepnet waar de opbrengst van wat gezaaid is in de gelijkenis van de zaaier, wordt opgehaald.

______________________________________________________________________________